— Святлана Эдвардаўна, што змянілася з прыходам разнастайных техналагічных прылад у наша жыццё? Якія рысы ўласцівыя маладому пакаленню? Намалюйце, калі ласка, словамі агульны вобраз новага пакалення.
— З прыходам разнастайных тэхналагічных прылад у наша жыццё з’явілася шмат рознай даступнай інфармацыі, якой карыстаюцца дзеці ў паўсядзённым жыцці. Раней асноўнай крыніцай інфармацыі былі кнігі. Таму цяпер дзеці чытаюць мала кніг, вольны час праводзяць з мабільнымі гаджэтамі.
Новае пакаленне, на мой погляд, больш раскаванае, свабоднае, мабільнае, крэатыўнае, самастойнае, не баіцца цяжкасцей у жыцці, само стараецца пераадолець перашкоды. Мне здаецца, што вялікіх граніц, якія аддзяляюць маладое пакаленне ад нашага пакалення, не існуе. Што датычыцца вучобы, то і ў наш час былі, і цяпер ёсць дзеці, якім вучоба патрэбна, а якім — не. Не кожнаму дадзена быць кіраўніком, дырэктарам, начальнікам. Галоўнае, быць чалавекам з вялікай літары. Я ўпэўнена, што маладое пакаленне, якое ўступае ў жыццё, будзе далей развіваць традыцыі, закладзеныя ў нашай краіне. Менавіта ад яго будуць залежаць развіццё краіны і яе будучыня.
— Ці павялічылася цікавасць да беларускай мовы ў вучняў?
— На жаль, усплёску цікавасці да прадмета я не назіраю. Але ёсць такія “зорачкі”, як мая вучаніца Даша, якім цікава вывучаць беларускую мову.
— Матэрыял ускладніўся? Вучням цяжэй стала вучыцца?
— Мне здаецца, што не. Раней, калі я толькі прыйшла пасля вучобы працаваць, на ўрокі беларускай мовы і літаратуры была адведзена большая колькасць гадзін. Цяпер гэта колькасць скарацілася. Значыць, скарацілася і колькасць кантрольных работ. У гэтым годзе павялічылася колькасць урокаў мовы ў дзясятым і адзінаццатым классах. Па беларускай літаратуры, на мой погляд, аб’ём вывучаемага матэрыялу зменшыўся. Напрыклад, раней у школе поўнасцю вывучалася трылогія Якуба Коласа “На ростанях”. Цяпер мы вывучаем толькі першую частку кнігі. Лічу, што вучням не стала вучыцца цяжэй.
– А англіцызмаў стала шмат?
— Хапае. Вывучаючы запазычаныя словы, мы, у першую чаргу, звяртаем увагу на пэўныя прадметы, характэрныя замежнай мове, вучым дзяцей дарэчы ўжываць запазычаныя словы ва ўласным маўленні.
— Зараз кажуць пра інтэрактыўнасць, выкарыстанне новых матэрыялаў праз QR-коды (к’юаркоды). Iх вучні сканіруюць у падручніках, выкарыстоўваюць?
— Так. Яны ёсць. Асабліва шмат у падручніках для старэйшых класаў. Мы з Дашай вывучаем беларускую мову на павышаным узроўні. У нас група з пяці вучняў. І мы карыстаемся QR-кодамі на ўроках.
— Павышаны ўзровень — маецца на ўвазе большы аб’ём?
— Так. На базавым узроўні на вывучэнне беларускай мовы ў 10-11 класах адводзіцца 53 гадзіны на год, на павышаным — 105 гадзін на год.
— Раскажыце, калі ласка, як гэтыя вучні рыхтуюцца да алімпіяды.
— Да алімпіяды ідзе падрыхтоўка не толькі на ўроках. Сістэматычна праводзяцца індывідуальныя заняткі. Я карыстаюся рознымі дапаможнікамі (а іх у мяне шмат), у якіх ёсць карысны і патрэбны матэрыял для падрыхтоўкі да ўсіх выпрабаванняў па беларускай мове і літаратуры — комплекснай работы, водгуку на мастацкі твор. Заданні сістэматызаваны, дазваляюць дасягнуць высокіх вынікаў на алімпіядзе.
— Прафесія настаўніка заўсёды будзе запатрабаванай, бо хтосьці павінен передаваць веды, асабліва, калі ўсё хутка мяняецца. На ваш погляд, прафесія з цягам часу зменіцца?
— Магчыма, зменіцца. Жыццё не стаіць на месцы. Як кажуць, усё цячэ, усё змяняецца. Ды і цяпер з’явіліся новыя передавыя педагагічныя тэхналогіі. Мы іх выкарыстоўваем у сваёй педагагічнай дзейнасці. У малодшых класах больш звяртаемся да гульнёвай тэхналогіі. У старэйшых — да праблемнага навучання, крытычнага мыслення, праектнай тэхналогіі. Выкарыстоўваем і іншыя.
— Што трэба для таго, каб вучань добра развіваўся, рос як асоба?
— Для таго, каб вучань добра развіваўся, неабходна нам, настаўнікам, у першую чаргу, зацікавіць яго сваім прадметам, каб ён з задавальненнем ішоў на ўрок, каб хацелася працаваць, штосьці новае пазнаваць, а потым выкарыстоўваць набытыя веды ў жыцці.
— Як падстроіцца пад змены ў наш час агульнай цыфравізацыі?
— Я лічу, неабходна ісці ў нагу са зменамі, не баяцца цяжкасцей, не падаць духам, а глядзець смела на ўсё тое новае, што з’яўляецца ў нашым жыцці. I наогул, быць сумленнымі, адказнымі, справядлівымі і адкрытымі.
Галоўнае — марыць
і ісці да сваіх мар
Дар’я Карвацкая, вучаніца 11 класа, атрымала дыплом другой ступені на абласным этапе рэспубліканскай алімпіяды за веданне беларускай мовы і літаратуры.
— Раскажыце аб вашым удзеле ў рэспубліканскай алімпіядзе. Чаму беларускую мову абралі?
— Спачатку вучылася ў Старадварэцкай школе Бераставіцкага раёна. Перайшла сюды. У шостым класе пачала ўдзельнічаць у раённых алімпіядах. Займала прызавыя месцы. У 10-м класе прайшла на вобласць. Больш стала займацца беларускай мовай, таму што на школьнай алімпіядзе былі добрыя балы. Пісала сачыненні, водгукі. Наогул, рэспубліканская алімпіяда складаецца з комплекснай работы (гэта заданні) і напісання водгуку. Водгук — гэта асабістыя разважанні пра твор, што ўразіла, што ўсхвалявала. I ўсё патрэбна напісаць без граматычных, арфаграфічных, пунктуацыйных, моўных памылак. На напісанне водгуку адводзіцца чатыры гадзіны. Чытаем невялікі твор, верш ці апавяданне, і адразу пішам. Аб’ём вольны, колькі можаш, столькі і пішаш.
— Хтосьці з вашага пазашкольнага асяроддзя размаўляе прыгожа на беларускай мове?
— Не, па-беларуску я размаўляю толькі ў школе.
— Якія якасці вам падабаюцца ў людзях? Што вы цэніце ў сваіх сябрах?
— Гэта павінны быць адкрытыя людзі. Шчырыя, добрыя, якія заўсёды падтрымаюць, прыйдуць на дапамогу.
— У вас ёсць рысы індывідуаліста?
— Думаю, ёсць.
— На вашу думку, гэта добра, ці не? Бо індывідуалізм уласцівы нашаму часу і з’яўляецца нечым натуральным, калі ў кожнага ёсць свой профіль у Iнстаграме, УКантакце, калі патрэбна паказваць, які ты ёсць? Што трэба рабіць, каб індывідуалізм праяўляўся са станоўчага боку?
— Трэба працаваць над сабой, індывідуалізм — гэта добра, але ў меру. Калі не з адмоўнага боку. Трэба ўмець працаваць і ў кампаніі з людзьмі, і аднаму.
— У якія камп’ютарныя гульні гуляеце?
— Не гуляю.
— Глядзіце якіх блогераў у Ютубе?
— Я люблю больш чытаць. За некаторымі “зоркамі” назіраю. Напрыклад, за Аляксандрай Пасновай. Яна пачынала з сюжэтаў пра касметыку, макіяж.
— З якой мэтай карыстаецеся сучаснымі прыладамі?
— Для зносін. З сябрамі перапісваемся. Шукаю інфармацыю, чытаю кнігі, гляджу відэа, серыялы.
— Колькі часу праводзіце ў інтэрнэце?
— Магчыма больш, чым трэба. Хацелася б менш.
— Лічыцца, што сучасныя падлеткі шматзадачныя і могуць, напрыклад, слухаць музыку і выконваць дамашняе заданне адначасова. Вы таксама так умееце?
— Так. Магчыма, гэта звязана з недахопам часу, хочацца ўсё паспець.
— Якія ў вас яшчэ інтарэсы, акрамя вывучэння беларускай мовы?
— Я займаюся біялогіяй, хіміяй.
— Адваротны бок развіцця сучасных тэхналогій — пагаршэнне экалогіі. Як вы ставіцеся да гэтага?
— Экалогія — важная тэма. Трэба больш гаварыць пра яе, таму што гэта наша будучыня, будучыня нашых дзяцей. Лічу, што трэба больш сур’ёзна ставіцца нават да раздзельнага збору смецця.
— Пра што вы марыце? Кім хочаце стаць на дадзены момант?
— Хачу стаць урачом.
— Што пажадаеце сваім сучаснікам?
— Больш, напэўна, марыць і ісці да сваіх мар, да сваіх мэтаў.
Фота аўтара
Оперативные и актуальные новости Волковыска и района в нашем Telegram-канале. Подписывайтесь по ссылке!
Оперативные и актуальные новости Волковыска и района в нашем Telegram-канале. Подписывайтесь по ссылке!
Правила использования материалов "Наш час" читайте здесь.